IPL – Akne – Färgförändringar

Med IPL Ellipse Nordlys kan vi behandla ojämn hudton exempelvis postinflammatoriska hyperpigmenteringar som uppkommit från utbrott av akne och i vissa fall även aktiv akne.

När vi behandlar akne med IPL minskas blodtillförseln till talgkörteln, detta resulterar i att vi får en minskad talgproduktion samt att bakterier dör.

Din hud blir mindre inflammerad samt att vi reducerar röda märken och pigmenteringar bleknar, vi får alltså en jämnare hudton.

För att utföra behandlingen riktas korta, säkra stötar av ljus mot huden. Systemet filtrerar ljuset för att säkerställa att de använda våglängderna absorberas av hemaglobin i de fina blodkärlen och melaninet i åldersfläckarna. När celler som innehåller mycket melanin eller hemaglobin är behandlade, värms de upp och förstörs inom några tusendels sekunder.

2 - 4 gånger med ca 4 veckors mellanrum. Kontinuerligt ett par gånger per år eller vid behov.

Hudförbättrande, Akne, Akneärr, Pigmenteringar

Övergående svullnad, rodnad.

Tänk på att inte sola eller använda brun utan sol 30 dagar innan din IPL behandling.

Undvik solen och använd Spf 50.

Någon vecka efter behandlingen börjar pigment att vandra uppåt i huden, och du kan se lite ”smutsig” ut. Efter 2-3 veckor har huden exfolierat och ser bättre ut.

Före- och efterbilder på IPL-behandlingar.

Känslan under behandlingen liknar en snärt av en gummisnodd. Du kan känna en övergående brännande känsla i huden.

Uppdatera

Riskerna är mycket begränsade.

Lätt rodnad/svullnad

Övergående klåda

Solbränna, mörk hud och ”brun utan sol” riskerar ge brännmärken vid IPL-behandling.