Radiesse – Käklinje

Injektionsbehandling med filler i detta fall Radiesse längs käklinjen. Behandlingen kan göras både i syfte att arbeta återskapande (”Rejuvenation”) eller i konturerande (”Beautification”).

En populär behandling är att definiera form eller återskapa förlorad volym längs käklinjen. Käklinjen spelar en viktig roll för ansiktets och även halsens definition. Många är ovetande om att käklinjen och hakpartiet ändrar form och minskar kraftigt i storlek i takt med stigande ålder.

Beroende på patients önskemål och förutsättningar anpassar vi behandlingen, exempelvis vid femininsering eller maskulinisering.  Vi använder företrädelsevis cannulateknik men även vass nål när vi bedömer det som lämpligt. En uppskattning är att produktåtgången ligger på ca 1.5-3.0 ml filler. Vårt mål är naturliga och estetiskt harmoniska resultat.

Radiesse (Kalciumhydroxylapatit) är en annan typ av filler än den mer kända, hyaluronsyran. Radiesse kan ge mer definition och än traditionell hyaluronsyra-filler. Radiesse har samtidigt också hudförbättrande (kollagenstimulerande) egenskaper.

Vanliga: Övergående svullnad, ömhet, blåmärken. Ovanliga: Infektion, Ocklusion av kärl, Granulom.

Åtgång i ml

1.5-3.0ml

En behandling med filler är vanligtvis inte särskilt smärtsam. Något stick kan upplevas samt korta ilningar. Allt obehang är snabbt övergående. Produkten blandas även bedövningsmedlet Lidokain vilken bidrar till smärtfrihet.

Fillern bryts ned gradvis med tiden. Hur lång tid nedbrytningen tar är individuellt och beror på flera faktorer. Vanligtvis håller behandlingen mellan 6 – 12 månader.

För att behandlingen skall stå sig längre brukar vi rekommendera att göra en ”refill”-behandling efter 2-4 månader pm det är din första behandling.

Vid upprepade behandlingar tenderar fillern att stanna längre.

Resultatet kan ibland upplevas som ojämnt under läkningsprocessen. Det brukar rätta till sig i takt med att svullnad och inflammation avtar. Om ojämnheter efter fillerbehandlingen kvarstår efter fyra veckor är du välkommen att boka ett återbesök så hjälper vi dig.

Det är viktigt att notera att man inte är symmetrisk innan en fillerbehandling och det är inte ett grundsyfte att skapa total symmetri.

En mycket ovanlig men viktig risk att ha i åtanke är ocklusion. Det innebär att det finns en liten risk att filler trycker på eller täpper till ett blodkärl. Din legitimerade sjuksköterska eller läkare har utbildning och kompetens att behandla en ev. komplikation. I samband med din konsultation samt vid ditt besök får du mer information om detta.