IPL – Rosacea

Rosacea kan vara mycket irriterande för den som drabbas. Vad som orsakar inflammationen är inte helt klarlagt, men beror antagligen på arv och miljö. En behandling med IPL minskar symtomen markant.

Korta säkra stötar av IPL-ljus riktas mot huden. Systemet filtrerar ljuset för att säkerställa de våglängder som absorberas av hemoglobinet i blodet i dina kärl. Ljuset omvandlas till värme som förstör proteinet i kärlväggen, vilket leder till att kärlen gradvis försvinner efter behandling. För att säkerställa bästa möjliga överföring läggs ett tunt lager gel på huden innan behandlingen.

Vid behandling av Rosacea bör kontinuerliga behandlingar utföras efter behov.

2 - 4 gånger med 4 veckors mellanrum. Vid behov ett par gånger per år

Diffus rodnad, Röda blodkärl, Rosacea

Övergående svullnad, rodnad, i vissa fall blåmärken.

Det är viktigt att undvika solbränna (sol, solarium eller brun-utan-sol-produkter) före och under behandlingsperioden. Annars kommer din solbrända hud att absorbera mer ljus, vilket gör behandlingen mindre effektiv och bekväm. Det är också en god idé att undvika rökning i 4 timmar före behandling.

Rengör huden noggrant ca en timme innan behandling.

Generellt är ingen speciell vård nödvändig efter behandlingen, men personer med känslig hud kan lägga på en kall kompress på det behandlade området direkt efter behandlingen eller använda en salva föreskriven av läkare.

Efter behandlingen bör du undvika solexponering i 30 dagar, även om det inte finns några tecken på inflammation i det behandlade området. Använd solskydd (minst SPF 30) om solexponering inte kan undvikas.

Pigment kan mörka och stiga upp till hudytan samt bli skorpiga efter en IPL, pilla inte utan låt dessa falla av i egen takt.

Före- och efterbilder på IPL-behandlingar.

IPL är en relativt smärtfri behandling.

Varje ljuspuls bränner till på pigmentfläckar (eller på kärl) och det känns ungefär som snärtar från en gummisnodd.

Ingen smärtlindring behövs inför behandlingen.

Vad kan behandlas?

Den vanligaste behandlingen tar hand om den diffusa rodnaden som finns i ett tidigt stadium av rosacea, men individuella kärl som utvecklas i ett senare stadium kan också behandlas. Behandlingar är mest effektiva på patienter med ljus hud som inte är solbränd vid tidpunkten för behandling. Om huden är mindre solbränd blir kontrasten mellan blodkärlet och bakgrundsfärgen på huden större, vilket gör behandlingen enklare.

Områden med ljusare eller mörkare hud kan förekomma efter behandlingen. Detta försvinner normalt av sig själv utan någon behandling.

Därför är det viktigt att du inte solar innan eller efter behandlingen eftersom detta kan orsaka sårbildningar i huden.

Hur många behandlingar?

Vi rekommenderar en kur på två till fyra behandlingar med en månads mellanrum. Antalet behandlingstillfällen beror på hudens kondition och tillstånd. Resultat ser man dock redan efter första behandlingstillfället.

Bra att kompletteringsbehandla huden med hudvårdande produkter med specifik inriktning på Rosacea från exempelvis Neostrata.